onsdag 12. september 2012

A healthier fish finger!

Mange med småbarn i huset, tyr til fiskepinner til middag. Det er enkelt å diske opp fra fryseren, og de fleste barn spiser det med glede!

MEN! Jeg er en av de mange (tror jeg), som lurer litt på hvor mye fisk som egentlig er i disse frosne fiskepinnene vi kjøper, så jeg har derfor sluttet å kjøpe de fra frysedisken, og begynt å lage hjemmelagde fiskepinner, som smaker 100 ganger bedre!

Prøv selv da vel!

Du trenger:

4 laksefileter (kan byttes ut med hvilken som helst annen fast fisk)
1 egg, pisket
griljermel/brødsmuler
diverse krydder (jeg brukte pepper, litt spisskumin, paprikapulver, chili, dill)

Start med å dele opp fisken i passe biter. Jeg delte en fiskefilet i 4 biter. Ha egget i en skål og pisk det lett sammen. Ha brødsmuler på en tallerken, og bland inn det krydderet du vil bruke.



Ha olje i en stekepanne og varm opp. Start med å vende fiskebitene i egget først, og så dekk med brødsmuler. Vend fisken så den får brødsmuler på alle sider. Stek til gyllenbrunt, og ha så over bitene på litt kjøkkenpapir, så resterende olje kan dryppe av.


Serveres med kokte poteter, stekte poteter, eller ris, og så klart grønnsaker!!

Jeg lagde en liten dipsaus til fiskebitene også.

Du trenger:

2 ss smør
2ss mel
1ss curry
1/2 finhakket løk
ca 2dl melk

Smelt smøret, tilsett mel og rør sammen. Ha oppi curry og løk, og stek litt tørt, før du tilsetter melk til du får ønsket konsistens på sausen.


Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar