søndag 16. september 2012

An apple crumble pie!

Det er helt klart sesong for å gå på epleslang og bruke alle de gode eplene vi får fra naturen på denne tiden av året!

Nå er vi så heldig å ha ett epletre rett nedenfor huset, som ingen plukker fra, så mannen og lillegutt gikk og plukket der denne uken, og jeg fikk gleden av å bake!

Jeg prøvde meg denne gangen på en smuldrepai. Jeg har aldri lagd det før, og fulgte ingen oppskrift, men jammen ble den veldig god!

Prøv selv!

Du trenger:

6 epler, skrelt og delt i tynne skiver
200g smør
100g hvitt sukker
100g brunt sukker
100g mel
100g havregryn

1/2dl sukker
2 ts kanel
1ts vaniljesukker

Start med å skrelle eplene, og dele dem i tynne skiver. Bland så 1/2dl sukker med kanel og vaniljesukker, og vend eplebitene i blandingen.


Bland så smør, sukker, mel og havregryn og "klem" det sammen til en klumpete blanding.


Smør paiformen din med litt smør, og ha eplebitene oppi.


Fordel så smuldre-blandingen over, og pass på at alt blir dekket.


Stek paien ved 185 grader i ca 25 min. Sett så på grillen og stek til "lokket" er gyllent, følg godt med så det ikke blir svidd!


Serveres lunken med vaniljeis til!


Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar