lørdag 22. september 2012

My green macaroons!

Jeg har jo etterhvert skjønt at en trend som kom etter cupcakes, er jo makroner! Små søte herligheter, i regnbuens farger, med masse gode smaker!

Jeg har faktisk aldri smakt en makron før, men tenkte å prøve lage dem selv! Dette var mitt første forsøk, og ble ganske vellykket til å være det!

Noen små endringer neste gang blir det, men det må man regne med!

Prøv selv! Det er ikke så vanskelig!

Du trenger:

50g pistasjnøtter
80g mandler (velg selv om du vil ha skallet på eller ikke)
170g melis
80g sukker
3 eggehviter

Kjør nøttene i en kjøkkenmaskin til du får ett fint mel. Ha det i en bolle.


Sikt melis over nøttemelet, og bland inn.


Ha eggehvitene i en helt tørr og ren bolle, og pisk til stive.
Tilsett så sukkeret, og pisk til marengsblanding.


Til sist vender du inn nøttemelet i eggehvitene. Rør til godt blandet. Hvis du ønsker å farge makronene, kan du gjøre det nå. Jeg brukte grønn paste fra Wilton.



Legg bakepapir på ett bakebrett og tegn opp rundinger på størrelse med en 5 kroning. Pass på at det er nok mellomrom mellom hver runding, ca 3cm.

Ha så blandingen i en sprøytepose, og fyll hver runding. Mens du varmer ovnen til 150 grader, lar du brettene stå tørke i 20 min, til det danner seg en "hinne" på makronene.


Stek så hvert brett i ca 10 min. Avkjøles på rist.


Sjokoladefyll:

Du trenger:

115g kokesjokolade
1ss melk
1ss honning
2ss smør

Smelt kokesjokoladen med melken og smøret. Rør så inn honningen og la blandingen kjøle seg ned litt. Ta så 2 og 2 makroner (i ca lik størrelse), og ha på litt av sjokoladefyllet, før du klemmer dem forsiktig sammen.

Makronene kan da oppbevares i lufttett boks. De bør lages ca 2 dager før servering, så smakene får satt seg.


Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar