søndag 9. september 2012

The italian comfort food!

En god pasta rett kan gjøre det meste for meg. Det er  typisk italiensk "trøstemat", som jeg forstår veldig godt!

Pasta kan brukes med det meste av ingredienser, grønnsaker, fisk og kjøtt. Det finnes jo så klart noen klassikere også, som alltid slår ann!

Dette er en rett som minner meg om min familie, og som alltid er god å lage!

Du trenger:

500g kjøttdeig
1 stor løk
1 gulrot
4 fedd hvitløk
basilikum (fersk og tørket)
1 buljongterning
1 og 1/2 boks hakket tomat
1 ss tomatpure
1ts sukker
1/2dl vann
salt/pepper
300g pasta (vekten er før den er kokt)
ost (jeg brukte parmesan, jarlsberg og fersk geitost)


Begynn med å frese løk, hvitløk og gulrot i litt olje. Ha oppi kjøttet og stek til alt er brunt.


Ha så oppi tomatboksene og tomatpure, samt vannet. Tilsett så basilikum, salt, pepper, sukker og buljongterning.

La sausen koke mens du koker pastaen til al dente (dette betyr at den fortsatt skal ha litt tyggemotstand). Ha oppi litt revet ost i sausen. Hell vannet av pastaen (ha noen spiseskjeer av pastavannet i sausen).


Bland så pastaen med sausen, og hell alt over i en ildfast form.


Til sist har du revet ost på toppen, og stek i ovn ved 200 grader, til den har blitt gyllen på toppen.


Serveres med revet ost på toppen, og gjerne med en salat til.


Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar