lørdag 27. oktober 2012

A shortbread for your coffee!

En liten søtsak til kaffekoppen smaker alltid godt, og venter du besøk, er det alltid bra å ha noe å by på!

Jeg hadde aldri prøvd meg på shortbread før, men tror jammen meg dette kan være noe jeg skal prøve flere ganger!

Søtt, knaser godt, og holder seg lenge i lufttett boks!

Dette er en variant med kaffe og sjokolade.

Prøv selv!

Du trenger:

1ss espresso pulver
1ss kokende vann
100g smør
1dl sukker
1 ts vanilje
2,5dl mel
75g hakket mørk sjokolade


Bland kaffepulver i vann og la avkjøle. Pisk smør og sukker til en hvit og luftig masse.


Ha så espressoblandingen i smøret og pisk. Ha så i mel, og miks sammen. Ha oppi vaniljen og hakket sjokolade, og bland sammen.



Ha så blandingen på plastfolie, pakk inn, og la den stå i kjøleskap i minst 2 timer. (Min blandingen "samlet" seg ikke helt sammen, og var veldig smuldrete. Men etter å ha stått i kjøleskapet kunne jeg "klemme" deigen sammen)


Ta ut deigen etter 2 timer, del den i passe store firkanter, og stek ved 165 grader, i ca 20 min. (Pass på tiden litt, steketiden varierer fra ovn til ovn).


Avkjøles på rist, og oppbevares i en luftett boks.


Håper det smaker!

1 kommentar: