onsdag 27. mars 2013

Double chocolate macaroons!

Makroner er en kunst!

Jeg har prøvd meg på det noen ganger nå. Resultatet har blitt greit, ikke noe mer enn det. Smaken er der, men jeg er ikke 100% fornøyd enda!

Men jeg gir meg ikke!

Her er oppskriften fra forrige forsøk. Funnet på bloggen Passion4Vintage.

Prøv selv!

Du trenger:

85g finmalte mandler (jeg malte dem med skallet på)
80g melis
1ts kakao
70g eggehvite
75g sukker


Mal opp mandlene. Sikt mandlene, sammen med kakao og melis.

I en helt ren og tørr bolle pisker du opp eggehvitene og sukkeret til en stiv marengs.


Fold så inn mandelmel blandingen i marengsen. Ikke rør mer enn at alt akkurat er blandet.



Ha blandingen over i en sprøytepose og sprøyt ut på marengsbrett eller bakeplate kledd med bakepapir.

Når makronenene er sprøytet ut, la dem tørke i ca 30 minutter før du begynner å steke.


Stek i ca 12 minutter ved 120 grader. Mine skulle ha blitt stekt litt lenger da de var litt vanskelig å få av platen. Så prøv med 14 minutter!

Avkjøl helt på rist før du tar dem av.



Sjokolade og appelsin fyll:

50g mørk sjokolade
2ss smør
2ss appelsinjuice

Jeg fant opp denne blandingen selv. Smelt alt sammen sammen og la avkjøle før du har i fyllet og klemmer 2 og 2 makroner sammen. Har du en appelsin liggende, bruk gjerne litt appelsinskall også!

Makronene kan gjerne lages 1-2 dager før de skal serveres! Oppbevar i lufttett boks.


Håper det smaker og god påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar