lørdag 2. mars 2013

The classic sunday meal!

Dette er vel en av de mest kjent og klassiske søndags-rettene som finnes! Og retten er vel kjent for å være vanskelig å få til også!

Dette var mitt første forsøk, og langt ifra den siste! Det ble ingen perfekt resultat, men det var absolutt godt! Jeg skal nok få den perfekt en gang!

Det er jo såklart snakk om Beef Wellington. Det er oksekjøtt pakket inn i butterdeig. Det finnes mange variasjoner av retten, så prøv å finn din! Jeg prøvde meg på en enkel versjon, til min kjæres bursdag i år!

Prøv selv!

Du trenger: (dette er ca mål)

500g oksefilet
1 pakke butterdeig (finnes i frysedisken)
1 pakke fersk champignon
salt/pepper/timian
1 egg (til pensling)
fløte

poteter og aspargus som tilbehør

Start med å la kjøttet hvile i romtempratur i ca 30 minutter. Rens kjøttet litt og gni det inn med salt, pepper og litt timian. Brun kjøttet på alle kanter i en varm stekepanne, med smør. Legg kjøttet på en tallerken og la hvile.


Rull ut de ferdig tinte butterdeig platene. Jeg brukte 4 plater, men kunne nok brukt alle. Kjevle dem ut til en stor rektangel. 

Hakk opp champignon og stek i smør, med salt, pepper og timian. Du kan også tilsette finhakket løk. Hell over fløte og bland til en fast masse. 


Legg en god stripe med champignonmassen midt på butterdeigen. Legg det bruna kjøttet oppå. Fordel så resten av champignonmassen rundt og pakk kjøttet godt inn i deigen. Pass på at det ikke blir noen hull. Det beste er så klart å sette skjøten ned. Legg "pakken" på en tallerken og sett i kjøleskapet i minst 30 minutter.


Varm stekeovnen til ca 225grader. 

Legg "pakken" på ett bakebrett med bakepapir, pensle alt med sammenpisket egg, og stek i ca 20 minutter.

Jeg kunne gjerne stekt min i 25-30 minutter, da kjøttet var litt for rosa etter min smak, men kjøttet skal ikke være gjennomstekt ved servering!


Bunnen på deigen ble også veldig våt av alle saftene fra kjøttet. Dette må gjøres bedre neste gang!

La kjøttet hvile på benken i 10 minutter, før du skjærer det opp i ca 3cm tykke skiver.

Server med peppersaus eller rødvinssaus, poteter og smørdampet asparagus!


Håper det smaker og god helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar