fredag 14. desember 2012

Cinnabuns and Chocolatebuns!

Hveteboller er typisk norsk. Det er jo egentlig rart at ikke mange land har tatt denne måten å bake på!

Familien min har hatt mye besøk fra utlandet gjennom årene, og alle blir like overrasket når de får servert en fersk hvetebolle!

Det smaker så godt!

Her har jeg prøvd meg på egne "cinnabuns" og hveteboller med hakket mørk sjokolade.

Prøv selv!

Du trenger:

25g gjær (jeg brukte tørrgjær)
50 margarin, smeltet
2dl lunken melk
3ss sukker
1/2ts kardemomme
ca 330g mel


Smelt smøret i en liten gryte eller i mikroen, ha så oppi melken og rør rundt. Kjenn om blandingen er fingervarm (ca 37 grader). Ha så oppi gjær og rør.


Rør så inn sukkeret. Ha blandingen i en stor bakebolle, og tilsett mel og kardemomme. Elt til du har en jevn og glatt deig. Den skal ikke være for våt, men heller ikke dynket i mel. Dekk til bakebollen med ett klede (kjøkkenhåndkle), og la heve minst 1 time.


Når deigen er ferdig hevet, deler du deigen i 2 like deler. I den ene tilsetter du hakket mørk sjokolade og elt sjokoladen godt inn i deigen.



Den andre delen kjevler du ut til en rektangel (ca.), smør så smør jevnt på hele, og strø på sukker og kanel.



Jeg brukte: ca 40g mørk sjokolade
                 2ss sukker + 1ss kanel

Deigen med sjokoladen triller du til runde boller, og sett dem på bakebrett dekket med bakepapir. La heve i ca 1 time til.

Rektangelen ruller du sammen, før du deler den opp i ca 2cm tykke skiver. Ha de på bakebrett og la heve i 1 time til.


Bollene stekes ved 240 grader, i ca 5-7 minutter, eller til de er gyllenbrune på toppen. Når bollene kommer ut av ovnen, pensler du dem med melk. La avkjøles på rist.


Håper det smaker, og god helg!

2 kommentarer:

  1. Mmmmm, nå fikk jeg lyst på boller.

    Har rundstykkedeig stående i kjøleskapet til reiseniste ihvertfall :)

    SvarSlett
  2. De ble faktisk veldig gode! :) og 1 min i mikroen gjorde at de smakte som helt ferske helt til det ble tomt ;)

    SvarSlett