onsdag 19. desember 2012

Christmas bread!

Julebrød er vel kanskje noe alle er vant til å ha i heimen i løpet av desember. Jeg syntes ihvertfall det er kjempe godt, og i år ville jeg prøve å lage det selv!

Jeg har blitt mer og mer glad i gjærbakst og syntes det er morro å prøve noe nytt!

Så her kommer min oppskrift på julebrød.

Prøv selv!

Du trenger:

500g mel
1 pose tørrgjær
1/2ts havsalt
150g rosiner
3dl melk
75g sukker
75g smør
2ts kardemomme
1 egg


Start med å legge rosinene i varmt vann, og la de trekke i minst 1 time. Bland så mel med gjær, kardemomme, sukker og salt.


Varm melken litt i mikroen, til ca 37 grader (fingervarme). Tilsett melk og egg og elt sammen deigen til den er fin og smidig. Del så opp smøret i små terninger, og elt smøret inn i deigen. Tilsett til sist rosinene. Hvis deigen føles veldig klissete, tilsett 1 ss mel om gangen, til den er fin og smidig, og løsner fra bollen.


Dekk til bollen og la deigen heve ett lunt sted, i minst 2 timer. Etter 2 timer, deler du deigen i 2 og former den som du vil. Jeg lagde 2 runde brød av denne oppskriften.


La deigen etterheve i minst 1 time. Brødene pensles med sammenpisket egg før de stekes.


Stek ved 200 grader, på nederste rille, i ca 25 min. Blir toppen av brødet for mørkt, legg ett bakeark over.


Avkjøles på rist, og nytes med brunost, smør eller syltetøy!


Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar