onsdag 14. november 2012

The easiest bread you can make!

Jeg har aldri vært noe god på gjærbakst, ikke har jeg likt det så veldig godt heller.

Men jeg har prøvd mange ganger jeg som alle andre, og fått noen vellykkede boller og brød, og andre ganger bare harde flate klumper!

MEN! Nå er redningen her! Nå har det blitt en glede å lage hjemmelaget brød! Dette er verdens enkleste oppskrift, tar 5 minutter å slenge den sammen, så må du bare vente til dagen etterpå, steke, og vips!

Prøv selv da vel!

Du trenger:

500g hvetemel
100g havregryn
2ts salt
1/4ts tørrgjær
1/2dl linfrø
1/2dl sesamfrø
4dl vann

Bland alt det tørre i en stor bakebolle.


Tilsett vannet og elt sammen til en deig. Det gjør ingenting om deigen er litt klissete.


Dekk til bollen og la den stå på kjøkkenbenken i minst 15 timer. Når du er klar til å steke brødet, tar du frem en jerngryte. Sett gryten i kald ovn, og skru på ovnen på 250grader. La ovnen bli skikkelig varm. Når ovnen er varm, tar du ut gryten (vær forsiktig), strø litt mel i bunn, og ha brøddeigen i gryta. Sett på lokket og stek på 250grader, i ca 25 min. Så tar du av lokket på gryten, og la steke i 10-15 minutter til. Følg nå med på brødet så det får en gyllen stekeskorpe, men ikke blir brent!


La brødet avkjøles på rist, før du henter brødkniven, og nyt!!



Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar